La venda directa, protagonista d’una jornada clau per al futur alimentari sostenible de Catalunya
La Casa de l'Aigua de Trinitat Nova va presentar la jornada "La venda directa en mercats de pagès: singularitat, models referents i principals aspectes rellevants".

El passat 30 de maig va tenir lloc una trobada organitzada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya i l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible, en el marc del Pla Anual de Transferència Tecnològica (PATT).
La jornada va posar en relleu la importància d’aquests mercats com a eina per enfortir els vincles entre el món rural i l’urbà, fomentar la venda directa i els circuits curts de comercialització i promoure una alimentació més saludable, sostenible i arrelada al territori.
Experiències d’èxit a tota Europa
Durant la sessió, es van presentar models internacionals d’èxit com el de la Campagna Amica a Milà (Itàlia), el Mercat d’agricultors de Tacoronte a Tenerife o la xarxa Grønt Marked de Copenhaguen (Dinamarca). Tots ells comparteixen una aposta decidida per la venda directa, la sostenibilitat i la implicació comunitària.
La taula d’experiències va donar veu a iniciatives locals com la Coordinadora de Mercats de Pagès de Barcelona, que gestiona nou mercats a la ciutat, o el Mercat de Gavà, que ha esdevingut un referent de dinamització econòmica i social. També es va destacar la importància de la governança compartida, la funció educativa i cultural dels mercats i la necessitat de suport institucional per garantir-ne la viabilitat.
Millores jurídiques, més implicació i facilitació
Un dels punts centrals va ser l’anàlisi del marc jurídic actual. Tot i que la venda directa està reconeguda legalment, la manca d’una definició clara de “mercat de pagès” i la dispersió normativa entre municipis generen inseguretats per als productors. Diverses intervencions van estar d’acord amb la necessitat d’una regulació catalana específica que diferenciï clarament aquests espais de la venda ambulant i garanteixi condicions equitatives i estables per a la pagesia.
Des del públic, es va reclamar més implicació de les administracions per reconèixer el valor estratègic dels mercats de pagès i facilitar l’accés del sector productor a les ciutats. Per mantenir l’agricultura viva –sector en crisi a Europa–, cal poder vendre on hi ha la gent.
L’Estratègia alimentària de Catalunya 2025-2028 reconeix la venda de proximitat i els canals curts de comercialització –on s’inclouen els mercats de pagès– com una eina clau per avançar cap a un sistema alimentari més sostenible, arrelat al territori i just.