La segona Trobada de centres "Masterchef" connecta petits i grans a través de la cuina conscient

Alumnes de bressol, primària i secundària de quatre centres educatius de Barcelona gaudeixen d’una jornada de descobriment de l’alimentació sostenible mentre cuinen, en equips intergeneracionals, esmorzars saludables.

..
14/05/2024 - 09:57 h - Ajuntament Ajuntament de Barcelona

El passat dimecres 8 de maig, l’alumnat de quatre centres educatius de la ciutat va trobar-se a l’Espai Jove Fontana per participar en la segona Trobada de centres “Masterchef”, saludable, just i sostenible, una activitat que s’emmarca dins el programa Escoles + Sostenibles i la microxarxa Alimenta’t amb seny, per aprofundir en els impactes socials, ambientals i sobre la salut que té l’alimentació.

A través de la cuina, es va buscar promoure la participació activa i la cooperació de l’alumnat, així com l’intercanvi generacional. Per aquest motiu, els equips que es van acabar fent estaven formats tant per infants d’escola bressol i escoles de primària, com per adolescents de secundària.

A més, amb la participació de les educadores de L’Ortiga, la cooperativa agroecològica de Collserola, la canalla va descobrir el viatge dels aliments abans d’arribar al plat, no només d’on venen sinó sobretot, l’impacte del seu consum en el medi ambient.

Fer de la cuina una experiència compartida

En total, es van crear vuit grups d’infants i joves que, per començar, van haver de trobar a l’espai un sobre amb les receptes que havien d’elaborar. Cada sobre contenia una o dues receptes d’esmorzars saludables (segons la dificultat de l’elaboració) i indicava quins ingredients i estris es necessitarien per cuinar-les.

Amb un límit de temps, van haver de visitar les botigues habilitades i demanar a les dinamitzadores tot allò que necessitaven: fruita, beguda de civada, cigrons, remolatxa, xia, blat sarraí… De fet, les receptes també van ser l’excusa perfecta per a fer descobrir a l’alumnat aliments que no formen part de la seva dieta diària.

D’altra banda, si bé és cert que a cada grup li corresponia un membre del professorat que supervisava l’activitat i assistia, si era necessari, l’alumnat de secundària ràpidament van adoptar un rol d’ajuda i acompanyament als i les companyes més petites.

Identificar l’origen per valorar l’impacte del consum

Després de cuinar plegades durant més o menys una hora, van haver de descobrir quins indicadors de salut i sostenibilitat tenien els seus plats.

A través de pistes i preguntes, havien d’esbrinar amb quins indicadors era adient marcar les elaboracions: fet amb producte fresc, ecològic i de proximitat, residu zero, sense sucre o d’origen 100% vegetal. Un exercici que mostrava què hi ha darrere dels ingredients que havien utilitzat.

En acabar de cuinar (i de netejar els estris i la taula que havien fet servir), es van fer les presentacions dels plats.

Una jornada enriquidora

Un cop els vuit grups van explicar com havien estat elaborades les receptes, els ingredients i els indicadors, com s’havien elaborat les tasques o els reptes que havien viscut, va arribar l’hora del tast. Un tast que va agradar molt a tothom. De fet, totes i cadascuna de les elaboracions varen tenir molt d’èxit. També la jornada en si mateixa va tenir una excelent acollida , ja que la majoria de participants la van avaluar molt positivament, destacant que els agradaria molt repetir l’experiència.

.. .. .. ..