BioCultura, el gran aparador de l’alimentació ecològica i el consum responsable, tanca amb èxit

Del 5 al 7 de maig el Palau Sant Jordi va acollir la darrera edició de BioCultura Barcelona, una cita imprescindible per a totes aquelles persones interessades en una alimentació més sostenible i saludable.

Passadís plens a BioCultura Barcelona
09/05/2023 - 18:18 h - Ajuntament Ajuntament de Barcelona

“Venim a BioCultura cada any perquè ens agrada estar al dia dels productes ecològics que van sortint, sobretot pel que fa al menjar. Tot allò que sigui més natural i menys perjudicial amb el medi ambient, ens interessa”, expliquen la Sílvia i el Sergi, tot just passar per les portes de la 29a edició de BioCultura Barcelona.

De fet, amb algunes diferències, aquesta declaració la podrien compartir qualsevol de les 50.000 persones que han omplert els passadissos de la fira aquests dies, un públic fidel, amb consciència ecològica i que veuen en la fira una oportunitat per omplir el cistell amb els millors productes ecològics i locals.

L’oferta més gran de productes ‘eco’

Amb més de 300 empreses expositores, BioCultura és un aparador de productes d’agricultura i alimentació ecològica (són la majoria), productes d’higiene i cosmètica “eco”, moda sostenible, productes i serveis per a benestar i salut i un llarg etcètera.

Una d’aquestes expositores que, a més, repeteix cada any, és Cal Valls, una empresa familiar dedicada a la producció i elaboració de sucs i conserves vegetals, que veu en la fira, l’ocasió perfecte per promocionar els seus productes i presentar les novetats, així com trobar-se amb proveïdores i clientela. Del catàleg d’enguany, Montse Raluy assenyala tres productes: “una llimonada nova de suc de poma i suc de llimona, que no porta sucres i que elaborem nosaltres, amb pomes del Pla de l’Urgell i llimones andaluses. També, un suc de remolatxa i un de pastanaga i llimona”.

Un altre veterà de la fira és Martín Ezpeleta, soci de dpagès, una granja certificada de producció ecològica d’Olius al Solsonès, que també té botiga física i en línia des d’on vendre els productes que elabora artesanalment. “Fa 7 anys que venim perquè és un gran aparador per a nosaltres, la fira concentra molta gent, però és un públic molt concret. Són persones que busquen producte ecològic, estan molt conscienciades i busquen comprar de primera mà, directament del productor, com és el nostre cas. També, perquè és un espai per trobar-se amb la nostra clientela, amb professionals de la restauració, proveïdores, botigues, etc. És gent que només la veus aquí un cop l’any”.

Un punt de trobada per als professionals

En definitiva, a banda de la vessant més comercial, la fira continua sent un punt de trobada per als professionals del sector i ofereix tota una sèrie d’activitats exclusives -un ventall de xerrades, formacions i sessions de networking- amb molt seguiment i participació.

A destacar, la I Jornada tècnica professional ‘Promovent l’alimentació ecològica a Catalunya’, organitzada per l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible i l’Associació Vida Sana i en la que es van tractar diferents temes d’interès, com per exemple, l’oportunitat que representa la restauració col·lectiva, generant gran volum pel consum. En aquesta taula rodona van participar RestauracióColectiva.com, la Xarxa Agroecològica de Menjadors Escolars de Catalunya (XAMEC) i Veritas.

També, la importància d’entendre com la cooperació i la col·lectivització poden ajudar al salt d’escala de l’alimentació, amb l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible, Apaema i Gestión Integral Agroecológica para los Sistemas Alimentarios Territorializados (GIASAT), i finalment, el diagnòstic que es va fer del sector ecològic a Catalunya en relació amb la producció, la distribució i el consum, de la mà de Natureco, Artiga Coop, Veritas i el Servei d’Ordenació Agrícola.

Les novetats ‘eco’ a la fira

En aquesta edició l’estrella ha estat, segons Ángeles Parra, directora de la fira, “tot el que és proteïna vegetal”. De totes maneres, recorda que “tot i que cada vegada hi ha més consciència de menjar vegetal, per a nosaltres la proteïna vegetal hauria de ser de producció ecològica”. També destaca l’èxit absolut de “tot el que té a veure amb els aliments fermentats, com per exemple la Kombutxa, que és un probiòtic potentíssim que va molt bé pel sistema digestiu”.

Però a banda dels nous productes, la directora de la fira també valora una altra de les novetats que s’ha pogut observar en aquesta edició: l’increment del nombre d’estands de petites i mitjanes empreses.

Des de l’organització consideren “aquest teixit empresarial de petites i mitjanes empreses dona riquesa a un territori”. Ho veuen com un símptoma positiu de l’empenta i el creixement del sector, que tot i la crisi i l’alça de preus, no està patint com els altres.

El cost del producte ‘eco’

I tot i que les dades de consum demostren aquest creixement, no tothom està d’acord amb tant optimisme. “No estem retrocedint, però costa”, afirma Pol Alòs, de Cal Trementinaire, una botiga d’aliments ecològics i cosmètica lliure de químics de Balaguer. “Cada vegada hi ha més gent que està per l’alimentació sostenible, però és difícil arribar a tothom, sobretot pel preu. Encara falta molta divulgació per fer entendre a la gent que no pot ser que una barra de pa costi 30 cèntims”.

Ezpeleta de dpagès hi està d’acord “La producció ecològica és més costosa perquè paguem els indirectes que generem. La indústria intensiva no paga per la contaminació ambiental genera, ni pels drets socials, ni pel benestar animal… . L’alimentació sostenible és l’únic futur”.

En aquest sentit, algunes veus demanen que en pròximes edicions l’esdeveniment potenciï encara més el seu catàleg de producte agroecològic davant d’altres opcions que han anat guanyant pes, com els serveis de benestar i salut, i sobretot destaqui la importància del món rural i la proximitat.

Estand d'alimentació a BioCultura Barcelona Estand d'alimentació a BioCultura Barcelona Estand d'alimentació a BioCultura Barcelona Showcooking a BioCultura Barcelona ..